söndag 22 mars 2015

När upplevde du ngt HELT NYTT för första gången senast?

I veckan som gick var vi ute och talade, i onsdags i Stockholm och dagen därpå i Oslo. Vi hade bl.a. fått förtroendet att genomföra ett beslutstest bland deltagarna och presentera resultaten från studien i SWE och NOR.

Dr & Dr Riabacke #Riabacke&Co

#StällAlltidRättFrågoInnanNiKommerMedRättSvar

På den första av dessa tillställningar fanns en sponsor #BMW på plats med sina el- och hybridbilar. Det slumpade sig så väl att jag blev tillfrågad om jag ville provköra en BMW i8, se bilder nedan.



Jo, jag ville provköra. Alltid varit svag för fina bilar (för att inte tala om motorcyklar) och denna BMW är onekligen en rar ärta bland bilarna som tar oss en bra bit in i framtiden.

Körde några kvarter kring Odenplan/centrum och bilen kom givetvis inte till sin rätt på dessa tätt trafikerade gator. Men jag var imponerad, mkt imponerad. Jag tänkte i mitt still sinne att det kommer att dröja länge innan jag får uppleva ngt liknande, men redan dagen därpå var det dags...

På SAP Innovation Forum i Oslo sprang jag ihop med en skön dude - Eskil - som företrädde bilmärket Tesla, det skulle visa sig göra min dag.


- Vill du provköra? undrade han.
- Ja, det vore fint, sa jag.

Det som sen händer sätter djupa spår i det finska själen. Jag hoppas att min pappa ovan där såg mig, min pappa som -68 hade en av de värsta bilarna på parkeringen i Marielund - i Norrköping - då familjen investerat i en splitterny Fort Taunus. Jag var inte gammal men jag minns det som igår, hur alla samlades kring detta underverk och hur stolt min pappa var.



Vi satt oss i Teslan - modell s P85D - och styrde ut i trafiken någonstans i Oslos ytterområden. Det var som att köra en rymdraket.


Det är sällan man är med om ngt helt nytt och nu menar jag HELT NYTT. Detta är en av de gångerna, en av de få gångerna när allt man tidigare upplevt i bil- och fordonsvärlden helt ställs i skymundan.

Bilen går tyst, tyst, fullständigt ljudlöst och jag släpper loss de 700 hästkrafterna - känslan är fullständigt obeskrivlig. Känslan är så ny, så annorlunda, så enorm att den inte låter sig beskrivas i ord.

Men tänk er skillnaden mellan de telefoner vi hade när vi växte upp med sifferskiva och en modern smarphone och sen tar ni den skillnaden ggr 100 - då närmar vi oss skillnaden mellan allt jag kört tidigare och denna Tesla. Inga växlar, inget motorljud - den bara skjuter iväg som en rymdraket i ett TV-spel.


Tesla gör t.ex. ingen TV-reklam i Norge där man såld 6000 (!) elbilar (inga hybrider utan ren el). Istället träffar man människor på t.ex. stora event - och låter dem provköra. Den känslan vill dessa människor garanterat föra vidare, berätta mer om. Så smart, så enkelt. Som nu.

Hade jag pengar så vet jag vad jag skulle köpa imörrn, nu får jag vänta ett tag och jag får drömma vidare. Drömmar kostar ingenting och känslan bär jag med mig för alltid, en av de starkaste OMG-känslorna jag någonsin upplevt.

Spana gärna in youtube-klippet nedan där man filmat människor som åker med en Tesla S P85D, deras reaktioner säger en hel del:-)


Bästa dag och kör försiktigt när ni köper en Tesla!//glada//doc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar