torsdag 14 juli 2011

En frukost genom tid och rum

Ipoden fick tjäna som modern jukebox och musikkavalkaden svepte fram mellan frukostmackorna.

- Den där låten spelade dom på Allsången, sa Nelly 4 år. Det var någon låt med Håkan Hellström.

Själv tyckte jag att låtens inledning påminde om The Whole of the Moon med The Waterboys.

Luktminnet sägs vara de starkaste minne vi har. Musikminnet kommer säkert inte långt efter, Just The Whole of the Moon påminner mig alltid om en härlig kräftskiva på Ekerö för länge, länge sen.

Det var i CD-skivans ungdom, minns hur jag försökte vända på skivan och värden informerade mig om att det inte fanns något på andra sidan. Jasså minnsan, där ser man.

Waterboys?, utbrast min fru – aldrig hört om dem. Det visade det sig att hon var 7 år när de var på topp.

Vår musikaliska odyssé gick vidare med Flickorna på TV2 med Gessle & Co.

- Den här var väldigt populär när pappa var ung,
berättade frun för barnen.

Ja, så var det, och det var för ca 30 år sedan.

Familjen tyckte vidare att jag var väldigt lik en av bandmedlemmarna i Gyllene Tider.

- Well, nu räcker det – vi har mycket att göra idag.

I dag fyller närmligen svärfar 70 år – grattis Tord! – undrar vad som var populärt då han var ung?

För 30 år sedan lyssnade vi på en "bergsprängare", en bandspelare som vägde 10-12 kg gissningsvis.

Vad kommer vi lyssna på för musik 2035 - när man själv fyller 70 år - och hur kommer musikmanickerna se ut då?

allt semestergott!/doc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar