torsdag 6 oktober 2011

1955-2011 - Thinking very different

Med ett rykande färskt banklån i handen stegande jag in på Macintoshbutiken på Storgatan i Sundsvall, året var -89.

En klassisk Maclåda inhandlades raskt och min resa var i sin linda.

Steves likaså.

När Steve Jobs för ett tag sedan överlät rodret på Apple så skrev någon i den Svenska affärspressen och undrade om det var ett så ”smart drag”.

Well, smart drag? Han ska ju dö tänkte jag i mitt stilla sinne.

Bara en gång hade Jobs berört sitt öde. Det var när han talade på Stanford University 2005.

Att komma ihåg att jag ska dö är det viktigaste verktyg jag någonsin fått som hjälp för att fatta de stora besluten här i livet.

– Eftersom nästan allting - alla stora förväntningar, all stolthet, all rädsla för skam eller misslyckande – faller när man blickar döden i ansiktet. Det enda som blir kvar är det som är riktigt viktigt.


Vi blickar alla döden i ansiktet – även fast ansiktet är lite diffust och vi inte vet när det ämnar att uppenbarar sig i sin fulla skepnad.

Lite förenklat, det är här och nu det gäller. Det är här och nu det gäller att ta vara på tiden och det viktigaste av allt – det som är riktigt viktigt.

Tack Steve, du har förändrat världen, du har sett människorna framför datorerna inte bakom - som resten gör.

Skänker hans fyra barn och hans familj en varm tanke medans jag skriver detta på min stora Mac. Han kommer dagligen att vara med många av oss tills det är dags för oss...

...”att komma ihåg att jag ska dö snart är det viktigaste verktyg jag någonsin fått som hjälp för att fatta de stora besluten här i livet”. Steve Jobs 1955-2011

//dr - mac book - air

ps. Steves tal från Stanford 2005 rekommenderas STARKT, klicka på länken ovan och åk med. ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar