söndag 9 september 2012

livet går

Söndag, fixardag. Solen skiner och på spisen står tomtegröten och puttrar, 5-åringen är på gymnastiken och den förstfödde sover över hos någon polars någonstans norr om stan.


Nyss vid pottkanten utspelade sig följande:

- Vad är det där, undrade minstingen och pekade på klockan. 
- Det är en klocka, sa jag.
- Men jag menar det där, det som rör sig.
- Aha, det är sekundvisaren. sa jag.
- Varför? Varför rör den på sig?
- Den visar att livet går, tick, tick - sekund för sekund.
- Jaha, sa han.


Han verkade nöjd med mitt slutgiltiga svar och jag nöjd med varje sekund som går sin gilla gång.

Glad söndag på er alla människobarn där ute, ta vara på tiden innan den tar slut. Tick, tick - sekund för sekund.

Glada//doc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar