torsdag 6 september 2012

Street möte Science

Tid för avgång! Med 20 sekunders marginal hann jag med pendeln från Bålsta efter ett härligt event på Aronsborg. Tiden flyger i väg och denna vecka har varit ovanligt konstruktiv, eller kanske ovanligt energigivande är mer rätt beskrivning.

Det har bitvis känts som om jag svävat fram, såsom på bilden nedan på väg nedför Drottninggatan i tisdags.


Tidigare samma dag hade jag "hängt" med Mia och hennes trevliga man Michael. Vi utbytte "böcker", hon fick hushållets båda doktorsavhandlingar och jag fick med mig så många av hennes böcker som jag kunde bära. Jag lyssnade, åkte med och kände att jag fylldes av energi och glädje.


Vi språkade om allt mellan himmel och jord - Street mötte Science. Vad var då street och vad var science? Sett till författarna så var vi nog båda, eller alla, ganska mycket street - med ett mål som inte skiljer sig så mycket åt som man kanske först skulle föranledas att tro. Målet är i någon mening att hjälpa till med att fatta kloka beslut, att leva ett bättre liv (gäller även företag).

Det är i mötet mellan människor som kunskapsbildningen äger rum. Det är i mötet mellan människor från olika ställen i livet, med olika syn på saker och ting, med en nyfikenhet och ett mod att lyssna på sin inre röst som det händer bra saker. Energi uppstår.

Skillnaden mellan vad som ser rätt ut och vad som personligen är rätt är alldeles för ofta alldeles för stort. Många gånger är det dessvärre mer fokus på att det ska se bra ut än att vara bra. Livet.

Jag tittade på henne, 20 - 30 år hade  passerat. Det hade hunnit bli onsdag. Min "förlorade syster" från gymnasietiden satt framför mig på ett fik i centrala STHLM. Jag hade sett henne en gång under alla dessa år, för ett år sedan på scenen i ett fullsatt konserthus i Norrköpings vackra industrilandskap.


Hon berättade sin historia, sin historia som handlade om mod, lust och passion. Hur de satsat allt på det som de verkligen brann för. Hon berättade om sin resa, om hur livsavgörande beslut hade kommit till henne när hon lyssnat. Jag lyssnade, åkte med och kände att jag fylldes av energi och glädje.

Vissa typer av beslut kräver självfallet "formell analys" (och där kan vi står till tjänst om pengarna är de rätta) men för att komma närmare svaren på livets storta frågor så behövs det mycket mer street än science.

Vad vill du - egenligen- om du fick bestämma alldeles?! Bra nu vet du. Det enda som återstår är således - Just do it!

Glada//doc.

ps. spana gärna på PLUS (SVT 1) kl. 21.00 i kväll där jag och Charlie språkas en smula kring detta med val- och beslutssituationer. ds.

Glada//doc. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar