måndag 24 oktober 2011

Motivation – teori & praktik

Jag har i min ungdom undervisat i motivationslära, en lära som är en viktig hörnsten inom organisationsteorin.

Det herrar som Argyris, Herzberg och Maslow har hittat på i sfären – alltifrån trappor, X & Y, osv. – har jag nästan fått i modersmjölken. I vart fall i den akademiska soppan om inte annat.

Tack Lennar R. Och Lasse E. – mina läromästare på området.

I dag slog det mig dock, som så ofta numera, att jag inte har koll på alla delar heller i denna lära.

Människor växer som bekant med uppgiften. Om man tror på någon så presterar de bättre, inget nytt – inget konstigt.

Men…, men gäller detta för alla åldrar? Ne, jag tror inte det.

I morse genomförde jag nämligen en empirisk studie ute i förorten. Jag gjorde tvärtom så att säga.

- Nelly, jag tror INTE att du kan sätta på tandkräm på tandborsten.

Det sa bara -----====swoosH så for 4-åringen ToR badrummet och stod där med sin tandborste preparerad och klar.

I vilken ålder ska man börja tro på dem – någon som vet?!

Pappan, forskaren och empirikern//dr air

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar