onsdag 22 februari 2012

Utan vår historia har vi ingen framtid.

Åby, Härstaberg, Ingelsta – tåg till min hemstad Norrköping.

Vandrade på gator som jag känner innan och utan. Anrika Broadway, där Plura & Co skrivit ett antal av sina låtar och som tjänat som källa till namnet på en av deras skivor (Kungarna från Broadway), tornade upp sig redan efter någon minut.


Vi bodde i porten bredvid – Bråddgatan 28. Tittade in. Så mycket minnen, kändes i hela kroppen.

Färden gick vidare till Matteusparken, passerade kyrkan där jag på avlsutningen i nian – iklädd jeansshorts och ett gult linne – fick ta emot stipendiet som skolans bästa idrottselev.

Hur stolt jag var på en skala 1-10? 25.

Några stenkast därefter var jag framme vid min pappas grav. Tände ett ljus och färdades tillbaka till när jag var liten, till minnen om när vi gjorde saker tillsammans, till dagen då han begravdes.

Är säker på att du i din himmel är glad och stolt över det du ser, de små & medelstora, min underbara fru och att vi alla har hälsan i behåll. Ps. de gillar alla att basta! ds.

35 år sedan, tiden går fort även här på jorden.

Ytterligare ett stenkast därifrån trillade jag in på Campus Norrköping som är en del av Linköpings universitet. Campuset ligger galet vackert i Industrilandskapet och har gjort staden mycket gott.

Några mail, insupa lite av universitetsluften och studenternas sorglösa förhållningssätt.





Sen lunch med den ena av mina två absolut närmaste vänner.

Vi ses för sällan – oavsett hur ofta vi ses.


Bilden ovan är inte från idag ska väl tilläggas.

God mat och några timmar flög sin kos. Härligt att ses, att prata om allt mellan himmel och jord. Härligt att ha en gemensam historia.

Sen Drottninggatan ned, spårvagnarna passerade förbi, mot Stora Sessionssalen på Trädgårdsgatan.

Väldigt speciellt att stå på scenen idag, som att komma hem. I den härliga publiken lokaliserade jag några bekanta ansikten. Tack alla som var där!

Hade aldrig trott att det skulle vara så kul att möta det förgångna.

Om man inte vet varifrån man kommer vet man inte heller var man ska.

Glada//doc.

2 kommentarer:

  1. Tack för en jätteintressant efm!
    Mycket tankar for genom huvudet och en del saker kommer jag definitivt att göra, inte bara se och höra=)
    // Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina rader, och det gläder mig att även göra kommer in i det hela!

      allt gott!//air

      Radera