måndag 7 juni 2010

Lite perspektiv i relation

Martina Haag sa i en intervju i tidningen mama att ”Man slutar vara övertrevlig när man får barn. Första barnet, då börjar man resa sig och gå ut från bion om man inte gillar filmen. Andra barnet, då slutar man umgås med folk man egentligen inte trivs med. Tredje och fjärde… Då blir man bitchig. Jag snabbspolar folk, jag har inte tid att stå och lyssna på något dravel. Och verkligen inte när folk som inte har några barn ska stå och gnälla skitomständligt om hur lite de har sovit.”

- Vad händer efter det femte?,
undrade min fru. Well, vet inte så noga men för att spinna vidare på Martinas tema så är det nog så att jag snabbspolar lite av varje, då tiden som ”blir över” för egen konsumtion blivit en lyxvara.

Åt lunch med en gammal studiekompis. Vi avhandlade 20 år på 60-min, rätt intensivt och helt underbart. Tack för 12 bitars lax på Roppongi! Härligt att höra om hans resa genom livet, hans familj, barn och fru. Det gav, det var lite lyxtid – en lunch. På den tiden jag pluggade och bodde ensam så var jag fullt övertygad om att jag verkligen hade fullt upp. Steg upp 09.30, tränade ett pass och sen lunch på kårhuset – ”det var mkt då”. För att inte tala om de dagar då man hade föreläsning, hur hann jag med allt?!?

Håller just i dagarna på och förbereder ett föredrag som jag ska hålla nästa vecka. Det kommer bland annat handla om det faktum att vi vare sig fattar beslut eller uppfattar saker&ting kring oss i ett vakuum, utan att vi sätter allt i ett sammanhang – vi relaterar det till andra liknande saker/situationer.

Så, åter till detta med många barn då. En bekant som var förbi tidigare i veckan sa att ”det var så mkt nu då lillan verkligen var krävande”. I helgen hade vi två av barnen utleasade och det kändes nästan som om vi var barnlediga 24/h - med endast en nyfödd och en 3-åring hemma. Perspektiv.

nu sova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar