fredag 4 juni 2010

Självförverkligande – eller att vara sig själv

Jag hade en intressant diskussion med en vän för ngt tag sedan, vi pratade om vad vi – människor i allmänhet – drivs av i våra liv. Jag har i ett tidigare inlägg varit inne på att det ofta kan vara skillnad på lyckad och lycklig, även fast vi inte sällan använder begreppen som synonymer.

Vi pratade om hur många det egentligen är som följer sin ”inre röst”, sina drömmar och hur många som gör såsom är bruklig, dvs. följer normen och gör så att det framför allt ser bra ut.

Jag citerade David Lee Roth häromdagen i ngt sammanhang då han sagt att ”It doesn't matter what you do as long as you look good doing it.” Det är onekligen ett lite roligt citat, dessvärre mer aktuellt än önskvärt.

Jag har märkt att allt fler gör allt mindre av det som de egentligen vill göra mer av, men att det inte gör så mkt - as long as they look good doing it.

Det är många som vill ”higher and higher” här i livet, som idol-Erik sjunger. Men vad är det vi vill? Vad vill du? För att självförverkliga sig själv, om nu det är higher and higher, så kanske det är såsom Maslow slog fast redan på 50-talet att ”a man´s got to do what a man´s got to do”.

Jag är av tradition lite aversiv mot goda-råd-punkt-listor, men gör dagen till ära ett undantag. Håll tillgodo. Listan härstammar från A. Maslow och är inte tokig alls – om man vill sträva mot det han kallar för självförverkligande.

1. Be true to yourself.
2. Do not be bound by your culture.
3. Discover your calling.
4. Life is precious.
5. Do not judge people.
6. See to the satisfaction of basic needs.
7. Take time to smell the roses.
8. Learn self-control.
9. Don't sweat the little things.
10. Make the right decisions.

Det räcker inte att det ser bra ut, om det inte är bra – inte för mig i alla fall.

Trevlig helg!//doc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar