söndag 27 november 2011

För 25 år sedan

Året var 1986, året då:

- Fermentas VD Refaat El-Sayed och Volvos Pehr G. Gyllenhammar tillkännagav ett samgående

- Olof Palme blev mördad

- En kärnkraftsolycka inträffade i Tjernobyl

- Argentina vann VM-finalen i fotboll med 3-2 mot Västtyskland i Mexico City

- Björn Gustafsson, komiker, föddes

En lika grå dag som denna, fast något tidigare på hösten eller närmare bestämt den 3 oktober, pussade och kramade jag mina närmaste farväl, det var min mamma och min moster. Flyget skulle strax lyfta till Moskva, precis som idag.

Kvällen innan hade jag tillbringat med P. Jameson på bland annat Victoria i Kungsträdgården. Det blev sent, mkt sent.

Några dagar senare klev jag på Transibiriska med en enkelbiljett på fickan. Ung och okysst skulle jag ut i världen, livet låg framför mig som utlagd räls.

Veckan på tåget förflöt sin gilla gång, landskapet utanför skiftade karaktär och när vi rullade in i Mongoliet så hade min morgon förpassats till sen eftermiddag.

Efter några månader i Kina, ett Kina som fortfarande var i sin linda, hamnade jag i Hongkong där jag jobbade ett tag på ”1997” och tre månader efter att jag lämnat moder Svea så ringde jag hem för första gången.

Stackars min kära mor, enda barnet. Efter tre månader – kan ni förstå? Jag kan idag, inte då.

I dag vinkade jag av gänget där hemma och lovar skicka ett mess redan i kväll. Något har man tydligen lärt sig på de senaste 25 åren och det var väl en väldig tur.

Hann också adventspynta innan avfärden i morse, upp med stjärnan - ---===swooosH så var det klart.

Och det kom just till min kännedom att lussebullarna var klara.

Längtar redan hem, ses på torsdag!

Glada//doc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar