lördag 1 december 2012

Känns som att

det nu var ett tag sedan jag lyckades kläcka ett inlägg ur mig. Det har varit en hektisk period, på alla plan och tankar tar som bekant tid.


Twittrade nyss - @beslutsdoktorn - att även fast jag "rationellt" förstår att så inte är fallet så känns det ändå som att helgen blivit dubbelt så lång när jag har tagit ledig fredag. Känslan är viktig, känslan är viktigast och smart är väl om det känns som att man får två extra dagar genom att ta ledigt en. Testa själv så får ni se om inte tror mig.

Annars då? Jorrå, som sagt fullt upp. Mitt i allt fullt upp så måste man, kanske mer än annars, ha fokus på vad och vart man vill och inte minst hur. #existensiellt


På tal om att tankar tar tid så gäller detsamma om man ska ha kraft att hålla blicken spänstig och upprätt. I tider av lite motlut är det lätt att börja agera "defensivt", att inte agera för att vinna - utan för att inte förlora.

Fick ett samtal från London i torsdags, ett samtal som fick mig att lyfta blicken, ett samtal som hjälpte att fokusera på en punkt längre fram - ett samtal som handlade om att tänka stort istället för att tänka "safe".   Ett samtal som gjorde skillnad.


Jag skriver i CFO Worlds december-Magasin att ”Problemet är att om du inte vågar ta några risker, så riskerar du ännu mer.” (Erica Jong). Det gäller att leva som man lär, en konst i sig.


Det är väl det som är konsten, att fokusera på en punkt längre fram, att drömma och längta - samtidigt som man vårdar "här och nu". Att våga gå framåt, att inte stanna upp. Jag är som en haj, kan inte stanna. Stannar jag så sjunker jag.

Här och nu idag innebär soft musik, en extra kopp kaffe och en stillsam morgon innan vi börjar åka runt och inkassera barnaskaran från släkt och vänner.

På tal om vänner, STORT grattis Johan och Hannah till er dotter som föddes i går på BB-Stockholm! Tänk att en så vanligt förekommande sak kan vara så fullständigt unik - varje gång. Inte minst när ens bästa vänner får barn - som om det aldrig tidigare har hänt!

Allt gott, bästa helg och på snart återhörande!//doc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar