tisdag 19 januari 2010

Hur blogga?


Jag har lärt mig att nästan oavsett vad man ska lära sig så ska man ta rygg på de som har lyckats, de som kan mer. Detta känns mycket angeläget då jag fått blodad bloggartand. Sagt och gjort, ut och samla empiri. Jag valde en av de mer publika sajterna med topplistor, mest lästa, osv.

Alla som är på pallplats måste kunna detta, right? Så, låt oss se vad nummer 1, 2 och 3 hade att bjuda på för dagen.

Plats nr: 1 ”idag är jag såhär” - Tröja h&m, klänning – anna K, skor – prada. skorna är köpta på rean. de är så sjukt fina. jag ska visa en annan dag. själv ligger jag just nu i soffan och väntar på att bli serverad mat.” (B.dr`s egen not: här var också några bilder på de omtalade attributen).

På plats nr: 2 ”Fredag” - Det är väl himla skönt? Jag ska strax möta upp John för en sväng. Fika och inför den sista rean. Fast det blir nog bara fika.

På plats nr: 3 ”Latardag Idag är jag verkligen lat!” - Ensam hemma vilket betyder köttbullar och macaroner, hängt lite tvätt och vikt den som var torr... vad orkar jag mer...? Bra fråga..! Just nu inget, sitter och väntar på att Magnus ska höra av sig om matsalsgruppen.” (B.dr`s egen not: denna var skriven av någon TV-bondefru/prospect eller dito).

Mina slutsatser: Antingen får jag lägga om kursen helt, eljest blir det ingen läsarsuccé. Det verkar vara stenhårt i toppen och man får nog ge sig till tåls innan man helt landat i denna genre.

Så på frågan HUR blogga har jag inte fått något riktigt tillfredsställande svar. Kanske har jag fått svar på hur NOT blogga. Här blir det svårare än någonsin att ”adapt the style” - vilket jag tror är bra på sikt. För här verkar gälla, precis som i många beslutsfattarsammanhang, att vad som är populärt är inte alltid bra - och vad som är bra är inte alltid populärt.

3 kommentarer:

  1. Visst är det stenhårt i toppen och du tycks sakna flera av de obligatoriska attribut som krävs för att vinna svenska folkets popularitet såsom, t.ex. långt blont hår, stora bröst, tidigare medverkan i Big Brother el. dylik TV-show mm mm. Men misströsta ej, dina tankar och frågeställningar är mycket intressanta tycker jag :-)

    SvaraRadera
  2. Verkar som du här har fått ett svar på din tidigare fråga om hur man lyckas hålla sin blogg intressant... Och svaret verkar vara att det behövs inte. Men kanske måste man följa även topp-bloggarna över tid för att förstå varför de är populära. Ibland kanske de bränner av o-efter-härmliga bloggpostfyrverkerier? Eller så är det bara så att när man väl blivit (er)känd så kommer man undan med vad skit som helst?

    PN

    SvaraRadera