fredag 6 augusti 2010

Gubbar som blivit grabbar

Jag gick, som så många gånger förr, med raska steg mot mitt favorit lasange-ställe i Gallerian. På vägen dit såg jag grabbarna sittandes på ett fik, grabbarna från förr.

Nille och Ignell hade tagit en dagstur till hufvudstaden, grabbarna brukade visst göra så lite nu och då. Det var härligt att hinna prata gamla minnen och gemensamma bekanta i nästan en halvtimme. Senast jag såg dem så tyckte jag att båda var bra mycket äldre än jag, faktiskt rätt så till åren komna, säkert runt 30-35 år gamla.

De är, som ni säkert förstår, fortfarande äldre än jag men på något sätt inte lika mycket äldre längre. Även fast det förflutit 25 år så såg de i princip ut som de gjorde på det glada 80-talet.

En trevlig svärmor som jag hade en gång i tiden berättade, i mitten på 90-talet, att hon och tjejerna hade varit ute på middag, att hon och tjejerna skulle göra än det ena än det andra. Minns att jag tyckte att det lät lite ”roligt”, vaddå tjejerna – de var ju närmare 50 år?!?

Själv gör jag rätt sällan saker med grabbarna, men när jag gör det så är det just med grabbarna jag gör det. För inte är det med gubbarna, bara för att några av oss råkar vara närmare 50.

Att gubbar blir grabbar och att tanter blir tjejer är ett tecken på att allt kanske inte var bättre förr:-) ...även fast Hagbard hävdar annat då han konstaterar att - förr när jag kom hem från krig så blev det fest och nu när jag kommer hem från fest så blir det krig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar