tisdag 31 augusti 2010

Vad är det som styr vårt beslutsfattande och hur kan vi göra det bättre?

Vad ska jag ha på mig idag? Vilken bil ska jag köpa? Vem ska jag gifta mig med? Vad vill jag med mitt liv – och varför?

Vi ställs varje dag inför ett stort antal beslut, stora som små. De små tar vi på ”volley”, medan många av de större tenderar att bli s.k. beslutsproblem. De större besluten kräver nämligen tid, engagemang och analyserande då det helst inte ska bli fel.

Men tänk om jag tar fel beslut? Kanske det är bättre att helt låta bli, jag menar då har ju inte jag gjort något fel – eller?

Det ni just läst ovan är inledningen till Talarforums nyhetsbrev för augusti månad, en text som jag skrivit.

Om du vill läsa hela artikeln om varför det är "fint" att vara rationell, om vad det är för underliggande mekanismer som styr vårt beslutsfattande och vilka beslutsdoktorns fast track till bättre beslut-tips är så klicka då genast HÄR!

...och kom ihåg att dåliga beslut är dubbelt så bra som inga beslut;-)

Glada//air

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar