torsdag 19 augusti 2010

När cromagnonmänniskan försöker hålla ordning och reda…:-/

När det handlar om att hålla ordning och reda så är en rolig detalj i sammanhanget att babianer har ett bättre detaljminne än vad sådana som du och jag har. Vet att det känns så där, men så är det.

Sen har de, å andra sidan, lite svårare med samband och helheter.Tyvärr verkar även jag ha lite svårt med helheter, liksom med samband och detaljer.

I dessa dagar fullkomligt badar vi i information och lappar som ska fyllas i. Personuppgiftslappar till dagis, fritids, klassregistrer, junior club, etc. Sen ordningsregelsgenomgång – som ska undertecknas av liten och stor– och därefter skriva upp alla lov- och planeringsmötesdagar på dagis. På tal om det sistnämnda, varför måste dessa alltid läggas just när alla kommer tillbaka till dagis? Mystiskt. Jo just ja, sen återstår bara att synka kalendern på kylskåpsdörren med outlook…

Aha, 8-åringens tandläkartid var igår… Meh, skulle inte du ta den? – Ne, du sa ju att… Ja, så var det, jag ringer och bokar om.

Jag brukar allt som oftast hävda att teknik inte löser alla problem, men jag är benägen att ge det en chans i just det här fallet. Kanske vi ska bygga ett data warehouse där vi kör all information och drar ut rapporter på allt mellan himmel och jord, där systemet larmar om/när vi vuxna missar något och där vi får instruktioner för nästkommande dag – gärna i sms-format på iphonen. Så får det bli.

Bara att skicka ut en offertförfrågan imörrn, first thing in the morning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar