måndag 28 februari 2011

Osäkra pappor…, eller?

Läste en artikel i dag där Carlos Rojas uttalar sig om anledningen – möjligen anledningarna – till att svenska pappor inte tar ut mer föräldraledighet än vad de gör.

Skälet, som jag misstänker är en relativt godtycklig slutsats, var – allt enligt Carlos - att; ”män backar från föräldraansvaret på grund av dålig självkänsla. Folk förväntar sig att de ska vara sämre på dagishämtning och påklädning, och av rädsla för att underprestera väljer man jobbet.
– Jag tror att det är en stor sorg för män och att vi måste kunna prata om den sorgen”.

Well, to be honest Carlos – ”sorgen” har tagit sig i andra uttryck i mitt och många andras liv.

”Att pappor inte skulle ta ut mer föräldraledighet på grund av att de tjänar bättre än mamman köper han inte.
– Det handlar oftast om en marginell skillnad som man skulle tjäna in genom att sälja en radio på Blocket.”

Hoj, kolla här Carlos – just precis här! En fembarnspappa som varit hemma lite olika länge – mellan 3 månader upp till 1 år - med de första 4 barnen men som inte ser ut att lyckas särskilt väl denna 5:e gång.

- Vet du varför?

För att den ekonomiska verkligheten sätter oss på prov – varje månad.

Jag har trott som du, tills verkligheten envist viskade annat i mitt öra.

Om jag så skulle sälja radion som TV:n och datorn så skulle jag ändå inte få loss deg så det räcker för att vara hemma så värst länge, då skillnaderna i våra nuvarande inkomster är betydligt större än så – vilket jag är den första att beklaga.

Det handlar nog om betydligt mer om ekonomisk osäkerhet än om tvivel kring sin förmåga att vara en god förälder.

På det stora hela ett i-landsproblem, men synd likväl då det är en fin investering för såväl mamma/pappa-relationen som pappa-barn dito.

Någon som vill köpa en begagnad stereo? Låt oss börja där!

Glad vecka!//dr air

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar