fredag 9 september 2011

FLOW

Ännu en vecka har passerat med blixtens hastighet.

De flesta av oss börjar komma in i rutinerna efter semestern, vi kliver in i ekorrhjulet och ser snart höstlöven falla – 3 ½ månad kvar till jul.

I går körde jag en helt ny föreläsning under temat Framtidens beslutsfattande – trender och visioner.

Någon dag dessförinnan läste jag i Metro att Stephan M. (journalist och författare) misstänkte att alla egentligen – innerst inne – ville bli föreläsare, alldeles oavsett vad de tidigare sagt eller gjort.

Som skäl angav han att många som föreläsare kunde tjäna mer och anstränga sig mindre än de någonsin kunna drömma om. För ordningens skull ska väl också nämnas att han tog stadsmän som Persson och Clinton som ex. tidigare i texten.

Klart att de stora killarna ska ha en extra slant, deras historia är många gånger ngt alldeles extra – och helt unik. Har inte hört Clinton, men kan gå i god för att Persson är en trollbindande talare.

Men vad driver då dem och oss andra - att välja att bli talare?

Det finns nog lika många skäl som det finns talare, gemensamt är dock inte att det är så förfärligt lite jobb.

Gårdagens dragning hade jag jobbat med till och från hela sommaren, baserat på forskning och intryck från - låt säga - mina 15-20 senaste år.

Det är en process som pågår, nästan dygnet runt, det är inte mitt jobb – det är mitt kall.

Jag sätter inte samman en föreläsning – jag komponerar en upplevelse.

Jag blir rikligt belönad med sekundsnabb feedback och jag hamnar, inte sällan redan i komponeringsstadiet, i ett fullkomligt FLOW.

Enligt Wiki kännetecknas FLOW av ”Att koncentrationen intensifieras, att medvetenheten ökar och att känslan av passerande tid upphör. Efteråt upplever man en känsla av tillfredsställelse inombords.”

Jag är rik, jag är FLOW – vad mer kan man begära?

Glad fredag, hoppas vi ses där ute!

//doc.

Ps. Den underbara bilden är tagen när jag talade på Fotografiska museet en förtrollad och galet snöig dag i februari! (här ska givetvis fotografens namn stå, lovar att återkomma med det) Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar