onsdag 21 september 2011

Omvärldsbevakning - trender och visioner.

I en artikel i SvD kunde man förra veckan läsa om talartrender, m.m.

Utöver att man i artikeln fick veta varför bl.a. Jörgen Oom och trendspotter Magnus Lindkvist är flitigt anlitade så fann man också andra namn såsom Anna Dyhre och Pär Lager under rubriken Föreläsningsteman.

Magnus har, by the way, skrivit en spännande bok – hans andra förövrigt och en tredje är på gång– som heter Everything We Know is Wrong.

Har inte diskuterat just detta med honom, och vi verkar överens om det mesta i övrigt, men här tror jag han överdriver en smula.

Jag tror nämligen att 99%, på sin höjd, av allt vi vet är fel.

Jag menar det vore väl självaste…, ja ni vet vad, om precis allt vore fel?!?

1% kan väl få vara rätt - ok?! Jag måste få tro det, annars sviktar mitt förstånd, värre än någonsin - vilket inte vill säga alldeles lite.

Läser vidare under rubriken Föreläsningsteman;

” ett tema som dykt upp på senare år är omvärldsbevakning, gärna knutet till beslutsfattande. Företagen som vill ha ett affärsmässigt perspektiv väljer gärna att lyssna på en omvärldsbevakare som kan sätta företagets affärsidé i ett större sammanhang.

Ari Riabacke går under namnet beslutsdoktorn. Han är expert på frågor som rör vad som styr beslutsfattande och vilka trix man kan ta till för att fatta mer välavvägda beslut.”


Ja så är det och det ska bli mer av den varan. Hoppas vi ses där ute – bland trender och spännande beslut i en omvärld som noga måste bevakas och analyseras

Allt gott!//doc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar