söndag 14 oktober 2012

som i verkligheten...

Ett av barnen guidade mig i "deras" värld, en virtuell värld som de skapat i sina datorer. De köper möbler, bygger hus, väljer golvplattor och får barn.


Just i morse så hade en av dem fått tvillingar, grattis. Rosa på flickan och blått på pojken. Färden gick vidare till garaget som gapade tomt.

- Inga problem, här har vi de bilar som vi kan välja mellan att köpa.
Det blev en sportbil för dryga 85.000 $, förvisso cab men mkt pengar tänkte jag.
- Här ser du mitt bankkonto och därifrån dras pengarna när jag handlar.
- Ok, men hur fyller man på? Får man lön?
- Japp, man kan jobba men det hinner inte jag... Jag kan ett fusk.


Varpå hon hårdkodade i programmet och fyllde på med 50.000$ ggr fem med blixtens hastighet. Samtidigt som jag var imponerad så blev jag också lite fundersam, straffskalan för ekonomisk brottslighet är ju förhållandevis väl tilltagen i Sverige.

- Hm, ok, men du - hur länge måste man jobba då för att tjäna ihop till en bil?
- Oh, alldeles för länge - det går inte nästan.

...som i verkligheten med andra ord:-)

GLad söndag där ute!//doc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar