fredag 28 maj 2010

Familjevänliga företag - ett nytt fenomen tro?!

I morse lämnade jag storstan bakom mig och styrde kosan mot vår vackra arkipelag. Jag satt där och gick igenom min presentation, en presentation som handlade om bättre beslutsfattande med hjälpa av allehanda ”system” – och att om tekniken är svaret vad är då frågan?

Utanför på bryggan spatserade en fågelfamilj, mamma, pappa och tre barn. Det såg ut som att de helt enkelt inte skulle göra annat än umgås en smula, denna tidiga morgon. Det såg väldigt rofyllt ut, no stress.

Vad har du som trebarnspappa för råd till andra pappor?
Man måste ha daglig kontakt med sina barn. Man måste finnas i deras liv, för det händer saker varje dag, säger Fredrik Reinfeldt i Aftonbladet. Jag har själv tidigare varit inne på temat under rubriken Har du råd att inte vara föräldraledig? Svaret på den frågan är nej i mitt fall. Jag har inte råd att låta bli, och då pratar vi inte pengar. Pratar vi pengar så har jag inte råd. Men pengar vs. Livet och barnen är en match som slutar 0 – 10, förstår jag idag. Det har inte alltid varit så, av olika skäl, och kanske mer om detta en annan gång.

Intressant artikel på samma tema fann jag också i CFOworld häromdagen, det är journalisten Ada Fredelius som presenterat lite siffror för hur föräldraledighet slår på mäns resp kvinnors löneutveckling. Intressant läsning och kanske kan vi skönja ett litet ljus i tunneln. Ada skriver att ”Både män och kvinnor missgynnas i löneutvecklingen om de väljer att vara föräldralediga, även om gapet nu minskar. Trendbrottet kan bero på en attitydförändring, där fler företag inser vikten av att uppfattas som familjevänliga."

Det bådar gott inför framtiden, MEN det räcker inte med att företagen endast ska uppfattas som familjevänliga – utan att de faktiskt också börjar vara det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar