lördag 8 maj 2010

Statistiskt sovunderlag

Har följt läsarstatistiken på mina två bloggar, denna och den på IDG.se. Den på IDG går antalet läsare upp på så fort jag använder ordet dator i rubriken. Här verkar jordnära händelser gå hem, t.ex. detta med barn åssånt!

Att agera på olika typer av information är en besvärlig uppgift för det stora flertalet av oss. Eftersom hjärnan inte lagrar information som en dator gör, och då vi inte kan plocka fram ”korrekt” information on-demand såsom som vi önskar att den var lagrad – liksom i en dator, så blir lite som det blir från tillfälle till annan. Vi ser det vi vill se och vi förstår det vi vill förstå.

Den historiska data som vi har tillgänglig i Maximilians fall rörande hans sömn är minst sagt något bristfällig. Men, även fast jag är väl förtrogen med risken att extrapolera på bristfällig information – såsom i det här fallet när det empiriska underlaget är allt för tunt – så vill jag gärna tro att han är av den bättre sovande-sorten. Ett par tre nätter att dra slutsatser utifrån är katastrofalt lite i vetenskapliga sammanhang, men nu gäller det livet i stort – måtte jag ha rätt!

Sleep tight - senare i kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar